Site Overlay

Jak prawidłowo myć motocykl?

Branża detailingowa przeżywa obecnie rozkwit i pojawia się w naszej świadomości coraz częściej. Już teraz dużo część myjni wprowadziła do swojej usługi takie pozycje jak “mycie detailingowe” czy “detailingowe sprzątanie wnętrza”. Ta moda nie uniknęła również motocykli, dzięki czemu coraz częściej słyszymy o detailingu motocykla. Czy jednak opłaca się to robić? Co to właściwie daje i jakie są koszty?

Gościem naszego wywiadu jest Błażej Halagiera, który przybliży nam branżę detailingową i szeroko pojęty detailing motocykli. Dowiemy się również w jaki sposób prawidłowo myć motocykl i jakiej chemii do tego użyć. Błażej jest właścicielem studia detailingowego Carbon-Care, które stworzył ponad 20 lat temu.

Czym jest właściwie detailing?

Ciężko odpowiedzieć jednoznacznie czym jest detailing. Jeżeli przyjmiemy szeroką definicję to usługą detailingową możemy nazwać bardzo precyzyjne, skrupulatne i wręcz perfekcyjne wykonanie konkretnej usługi, niezależnie czy to mycie czy sprzątanie wnętrza. Łatwiej będzie mi opowiedzieć czym zajmuje się moje studio detailingowe i dlaczego nie nazywamy się “myjnią”. 

Czyli na wstępie wiemy, że studio detailingowe i myjnia to dwa różne miejsca?

Dokładnie tak. Pierwszą i zasadnicza różnicą między studiem detailingowym, a myjnią jest taka, że studio detailingowe nastawia się na jakość, a nie na ilość. Oznacza to, że w naszym studiu brama wjazdowa nierzadko otwiera się raz dziennie, a praca przy konkretnym zleceniu może zająć nawet tydzień. Porównując to do dziennego przepływu klientów przez popularne myjnie w centrach handlowych, które myją jedno auto średnio w 15 minut, nasz wynik może dziwić. 

Dlatego od razu zaznaczyłem, że w przypadku studia detailingowego liczy się jakość. To właśnie do nas przyjeżdża klient wymagający, który poświęca swojemu pojazdowi znacznie więcej uwagi niż przeciętny posiadać ale również konkretnie wie czego chce i ceni sobie wysoki standard wykonania usługi. 

Drugą różnicą jest dobór chemii i akcesoriów, które używamy. Jeżeli chodzi o chemię do samochodu to nie ograniczamy się do jednej marki czy kupowania baniaków o pojemności 25-litrów, które będą wydajne ale z średnim efektem. Dla nas liczy się chemia, które nie tylko będzie skuteczna ale również bezpieczna dla samochodu czyli nie zostawi po sobie śladów, ale również nie zniszczy naszej poprzedniej pracy i przykładowo nie zmyje wosku, który jest nałożony na lakier. Przekładając to na świat motocyklowy, gdzie częstym elementem są elementy chromowane, musimy zwrócić uwagę na to, aby ich nie uszkodzić i nie pozostawić na nich brzydkiego nalotu czy nawet wżerów, które mogą powstać po użyciu silnej chemii. 

Nasza półka, a raczej regały z chemią samochodową to kilka rodzajów szamponów, płyny do mycia felg, płyny do mycia okien, pasty, nabłyszczacze, dressingi, chemia do plastików z wykończeniem: matowym, połyskiem, satyną, pół-matem i wieloma innymi, a do tego niezliczona ilość dodatków i dedykowanych produktów do konkretnych powierzchni.

Trochę tego jest! Czyli można powiedzieć, że mycie samochodu to znacznie bardziej skomplikowany proces niż tylko wrzucenie 5zł na myjni bezdotykowej i opłukanie lancą?

Sam proces mycia to zazwyczaj jedynie przygotowanie do wykonania konkretnej usługi. Oczywiście część z chemii, która wcześniej wymieniłem służy już do wykończenia, a nie stricte do czyszczenia ale musicie mi uwierzyć, jest tego kilka regałów. Jeżeli chodzi natomiast oproces skomplikowania mycia to jest on jedynie wstępem. Naszą główną działalnością nie jest prowadzenie myjni detailingowej bo takie usługi świadczymy jedynie stałym klientom, a my skupiamy się głównie nad korektą lakieru oraz zabezpieczaniem pojazdów powłokami ceramicznymi i foliami ochronnymi, a także zabezpieczeniem wnętrz. 

Co oznacza zwrot "zabezpieczenie pojazdu"?

Zabezpieczenie pojazdu to nic innego jak nałożenie na niego produktów, które są permanentne lub przynajmniej długoterminowe. Mam tutaj na myśli powłoki ceramiczne, które w dużym skrócie są kolejną warstwą lakieru bezbarwnego z tym, że o wiele bardziej twardą (odporną w znacznym stopniu na zarysowania itp.), a także hydrofobową czyli mającą właściwości odpychające wodę. Pierwsza cecha pozwala nam na utrzymanie lakieru w idealnym stanie, szczególnie, że przed zabiegiem położenia powłoki ceramicznej robimy prawie 100% korektę lakieru z zarysowań. 

Druga cecha natomiast pozwala nam na właśnie mycie, o którym wspomniałeś wcześniej czyli za przysłowiowe 5zł na myjni bezdotykowej. Właściwości hydrofobowe powodują, że brud i zanieczyszczenia drogowe nie osiadają w głębokiej strukturze lakieru, a w bardzo spójnej i spłaszczonej strukturze powłoki, która pokryte jest pojazd. To właśnie to powoduje, że możemy opłukać pojazd samą wodą i będzie on wyglądał jakby wyjechał prosto z salonu.

Czy dla motocykli usługa detailingu również jest możliwa?

Oczywiście, że tak. Detailing to nie tylko samochody ale również motocykle, szczególnie, że służą one raczej do sprawiania radości niż jeżdżenia z punktu A do punktu B. 

Najczęstszą usługą jaką wykonujemy na motocyklach jest korekta lakieru połączona z zabezpieczeniem powłoką ceramiczną. Niedawno mieliśmy okazję wykonać taka usługę w Waszym salonie i sam powiesz, że efekt przerósł oczekiwania.

To racja, wyciagnięcie głębi lakieru spowodowało, że wyglądał on lepiej niż nowy. Powiedz nam proszę, czy detailing jest zarezerwowany jedynie dla takich miejsc jak Twoje studio?

I tak i nie. Detailingiem można “bawić się” w domowym zaciszu. Jest masa sklepów oferujących chemię wszelkiego rodzaju, dodatków i akcesoriów. 

Różnica polega na tym, że nasze studio ma akredytację od dystrybutorów powłok ceramicznych oraz folii ochronnych. Oznacza to, że produkty, które nakładamy nie są dostępne do ogólnej sprzedaży. Wynika to z faktu, że chemia ta wymaga odpowiedniego przeszkolenia i umiejętności przygotowania lakieru przed sama aplikacją. Takie kompetencje potwierdza się odpowiednim szkoleniem i właśnie certyfikacją konkretnego studia, bądź osoby. 

Czyli każdy motocyklista może kupić sobie chemię w sklepie i doprowadzić swój motocykl do idealnego stnu?

Pierwszą moją radą jest oduczenie kupowania się chemii samochodowej w markecie. “marketówki” jak popularnie nazywamy chemię z marketu to w większości produkty nastawione na chwilowy efekt “wow”, a nie utrzymanie takiego stanu. W większości przypadków działają one wręcz odwrotnie i przyciągają kurz. 

Jeżeli chcemy zacząć przygodę z detailigiem to potrzebne nam będzie kilka akcesoriów na początek:

  1. Wiadro z separatorem (opcjonalnie dwa wiadar do metody mycia na dwa wiadra),
  2. Rękawica z długim włosiem i szampon o odpowiednim pH,
  3. Kilka pędzelków detailingowych,
  4. Środek do usuwania owadów, 
  5. Środek do czyszczenia felg, 
  6. Płyn do szyb,
  7. Dressing do plastików
  8. Quick detailer,
  9. Zestaw szmatek z mikrofibry i ręcznik do osuszania.

Podstawowy schemat mycia motocykla z takim zestawem wygląda następująco:

  1. Mycie motocykla rozpoczynamy od zlania go woda pod ciśnieniem. Pozwoli nam to na pozbycia się słabo przyczepionego osadu, a także ziemi i błota,
  2. Następnie myjemy motocykl przy pomocy rękawicy, a zakamarki czyścimy pędzelkiem,
  3. Ponownie zlewamy motocykl wodą pod ciśnieniem,
  4. Nanosimy produkt do usuwania owadów na front i delikatnie usuwamy owady przy pomocy pędzelka lub rękawicy, a następnie zlewamy wodą do czysta, warto przeczytać na etykiecie jak długo produkt powinien leżeć na lakierze, 
  5. Nanosimy środek do czyszczenia felg na felgi, czekamy odpowiednią ilość czasu, czyścimy zakamarki pędzelkiem, a następnie zlewamy wszystko wodą pod ciśnieniem, 
  6. Czyścimy wyświetlacz i lusterka, 
  7. Osuszamy motocykl przy pomocy ręcznika, 
  8. Nanosimy Quick detailer na lakier oraz dressing na elementy plastikowe.

Z takiego “szybkiego” mycia byłoby na tyle. Tego typu zbiegi pozwolą Wam utrzymać motocykle w nienagannym stanie, jednak warto robić to regularnie. Najgorsze co możemy zrobić to odkładanie mycia w nieskończoność i narażenie  motocykla na to, aby brud się podgrzewał na słońcu, następnie wychładzał w nocy itp.

Bardzo Ci dziękuję, że poświęciłeś nam czas i zdradziłeś tajniki swojego fachu.

O detailingu można rozmawiać godzinami, dziś poruszyliśmy temat jedynie powierzchownie i na pewno go nie wyczerpaliśmy. Również dziękuję za zaproszenie i mam nadzieję, że uda nam się stworzyć wspólnie kolejne wpisy!

Czy skutery elektryczne są fajne?

Skutery i pojazdy elektryczne stają się powoli codziennością. Czy jednak warto pochylić się na tym rozwiązaniem i postawić na dwa koła ale napędzane silnikiem elektrycznym? Jakie są ich zalety, a

Czytaj więcej »